неделя, 24 май 2015 г.

Обясни ми любов

Шапката ти леко се вдига, поздравява, трепка на вятъра,
непокритата ти глава се нрави на облаците,
сърцето ти бърза за другаде,
устата ти учи нови езици,
навсякъде никне треперушка в полето,
литнали цветове ослепяват очите и вдигаш лице,
смееш се, плачеш и сама се погубваш,
какво още искаш да ти се случи –

Обясни ми любов!

Празнично възхитен се премята паунът,
гълъбът важно пери яката си,
препълнен с гугукане, въздухът се разтваря,
съска гъсокът, всички опитват
от дивия мед, даже и в парка спокоен
всяка леха се обгражда със златен прашец.

Риба поруменява, изпреварва пасажа
и през пещери се провира към коралово ложе.
Скорпионът под сребърна пясъчна музика плахо танцува.
Бръмбарът отдалече усеща най-прекрасната бръмбарка:
да имах сетивото му, аз също тъй щях да усетя
как крилцата и светкат под бронята
и щях да се втурна към ягодите в далечината!

Обясни ми любов!

С глас говори водата,
вълната улавя вълна за ръка,
сред лозето гроздът набъбва, разпуква се, пада.
Охлювът така доверчиво излиза от своята къща!

Само камъкът може друг камък да трогне!

Обясни ми любов, туй което не си обяснявам сама:
През краткото, страшното време дали
да общувам единствено с мислите - аз,
любов не познала и не дала любов?
Трябва ли да мисли човек? Така не липсва ли някому?

Ти казваш: друг дух се осланя на него...
Нищо не ми обяснявай. През очите ми саламандърът
през всякакъв огън минава.
Не го преследва никаква буря
и никаква болка той не изпитва.

Ингеборг Бахман
Превод:Федя Филкова

Няма коментари:

Публикуване на коментар